Mijn ervaring bij CIR revalidatie:

Na een ongeval in 2017 kwam ik er niet meer bovenop. Ik bleef veel pijn houden en kon steeds moeilijker lopen. Daarnaast kreeg ik ook steeds meer lichamelijke klachten.

Na de zoveelste poging om toch wat meer uit mijn leven te halen, werd ik door een revalidatie arts verwezen naar het CIR in Zwolle. De eerste weken waren erg warrig en kwam er veel op mijn bordje. Dit was volkomen normaal zeiden de medewerkers van het CIR. Ik zag dat toen nog niet en worstelde door.

En inderdaad, na een aantal weken begon ik een rode draad te zien. Ik leerde dat de pijn die ik had aan mijn been er inderdaad was, maar ook, hoe ik die pijn een plekje kon geven. Ik leerde hoe ik zelf de touwtjes weer in handen kon krijgen. Ik leerde mijzelf weer kennen, zoals ik voor het ongeval was.

Daarnaast leerde ik ook hoe belangrijk balans in je leven is; wat levert energie op en wat kost energie. Wanneer ik mijn balans zoveel mogelijk in evenwicht heb, dan verdwijnt mijn pijn en overige lichamelijke klachten naar de achtergrond.

Het motto wat ik heb geleerd mij CIR is: wanneer je lichaam zachtjes tegen je fluistert dat het niet goed met je gaat en je toch doorgaat, dan moet je lichaam op een gegeven moment hard tegen je schreeuwen dat je moet stoppen. Je krijgt dan veel lichamelijke, soms onbegrepen klachten.

Wanneer je heel goed naar de fluistering van je lichaam luistert, kan je veel ellende voorkomen.

Medewerkers van CIR: heel erg bedankt voor alle dingen die ik van jullie heb geleerd en voor de ontzettende fijne sfeer en samenwerking. Dank jullie wel.

Groetjes Paulien

Cliëntverhaal, brief aan jezelf;

Lieve X,

Ja ik begin bewust met LIEVE X want na alles wat je hebt meegemaakt is het tijd geworden om LIEF te zijn voor jezelf! Hoe doe je dat dan LIEF zijn voor jezelf? Daar had je nog totaal geen idee over 10 weken geleden?  Totdat je bent begonnen bij het CIR. Hier werd jij jezelf al gauw bewust van je gedragingen en lijf!

Je spanningen, stress, verdriet, zorg voor de ander, op alles controle willen houden, altijd voor 100% of meer willen gaan met perfectionisme heeft er voor gezorgd dat je lijf je is gaan protesteren. Pijn in je benen, rug en stijfheid, vermoeidheid vielen je zwaar.

Bewust ben je geworden in het hebben van een ontregeld stress-systeem, een overgevoelig zenuwstelsel. Daarbij hebben je overtuigingen ook niet meegewerkt om de boel in balans te houden. Onder andere je overtuiging dat je het allemaal wel zelf kan heeft voor belemmeringen gezorgd. Onbewust vul je snel in voor de ander, hoe hij/zij over je denkt, je niet wil falen,uit angst hierop aangesproken te worden of om het niet goed te doen of te zijn.

Toen je eenmaal bewust was van bovenstaande voelde je je erg verloren, en nu dan, hoe verder? Je begaf je in een creatieve hulpeloosheid. De snelweg die je altijd zo trouw nam was ineens niet meer de vertrouwde weg. Je ging op zoek naar andere wegen. Deze zijn nog hobbelig, je bent geneigd toch maar weer die snelweg te pakken, alleen deze voelt in een keer niet meer zo lekker. Je bent zoekende naar de zandpaden die voor je liggen, welke kies je? Een aantal zandpaden beginnen lagzaamaan, door je nieuwe ervaringen, al vertrouwd te raken. Je hebt zin om er nieuwe snelwegen van te maken!

Hoe dan?

Je hebt kennis mogen maken met Mien Dobbelsteen, zij geeft jouw de negatieve,kritische  gedachten. Je erkent dat ze er is en dat wil je blijven doen. Je gezin is ook op de hoogte van je MIEN. Zij geven aan als je MIEN weer bezig is. Je kan om haar lachen en haar omarmen! Je kan zelf bepalen of jij je MIEN achter het stuur wilt hebben op die zo vetrouwde snelweg. Of dat je MIEN op de achterbank zet en zelf bepaalt wie je achter het stuur wilt hebben op de nieuwe wegen die voor je liggen. Mocht je MIEN weer gaan tetteren dan ben je ervan bewust dat je teveel op je hebt genomen en dat je je rust moet nemen.

Je wilt regelmatig stil staan bij wat je voelt en hoe je de dingen ervaart. Je wilt deze emotie gaan uiten, je stoom kwijt kunnen! Hierover wil je in gesprek blijven met je man. 1 keer in de week samen even gaan zitten om te bespreken hoe de week is verlopen kan je daarbij helpen. Ook op je werk heb je een collega waarmee je hebt afgesproken om wekelijks te bespreken hoe het met je gaat.

Je beseft je goed dat het stil staan, ervaart wat je voelt, je goed doet. Dit wil je blijven doen door thuis maar ook op het werk je rustmomenten in te bouwen. Rustmomenten zijn voor jouw de momenten tussen je activiteiten door. Je gaat zitten en kijkt voor 5 minuten naar buiten, je drinkt een glas water of je luistert naar de mindfullness app die je op je telefoon hebt geinstalleerd. Je kan ook aangeven aan je man, kids, familie, collega`s of vrienden dat je een moment voor jezelf nodig hebt en dat je later er weer voor ze bent. Ook wil jij erop gaan letten dat je je looppas rustig houdt en niet harder gaat lopen bij drukte. Zo wil je ook je aan je eigen verantwoordelijkheden vast houden en niet de taken van de ander naar je toe trekken. Je kan aangeven aan de ander over dingen na te denken, later op terug te komen, zodat jezelf bewust bent van de keuzes die je hebt gemaakt.

Je merkt aan je signalen: je terugtrekken, onzeker gaan voelen, prikkelbaarheid,onrust, het gaan opruimen,ordenen, afwezigheid en concentratieverlies dat je moet oppassen. Je hebt teveel energie gegeven. Je kan weer in rust komen door een goed boek te pakken, erop uit te gaan met een vriendin of om samen met je gezin uit eten te gaan.

Energie krijg je ook door te gaan keramieken. Je hebt daar een mooie ruimte voor gecreeerd, je wilt, zodra je je rooster weet, een vast moment in de week plannen om hiermee aan de slag te gaan. Zo ook met het sporten. Je weet dat beweging goed voor je lijf is. Je hebt ervaren door een week over te slaan dit meteen een weerslag op je lijf heeft. Je wilt 2 uren in de week naar de fitness zaal van het werk. Het is hier laagdrempelig en je kan hier zelfstandig aan de slag met conditie – en kracht training.

Vooral op je werk wil je gaan werken met het belangrijk/urgent schema. Je wilt hiermee meer in het hier en nu blijven. Deze manier geeft je inzichten dat je niet overal de controle op hoeft te houden.

Op moment dat ik deze brief aan je schrijf merk ik dat ik het spannend vind om verder te gaan zonder het CIR. Je wordt emotioneel als je merkt waar je nu staat. Het voelt zo goed! Je beseft dat je van iets wat jarenlang je eigen is geweest (automatisch gedrag) niet zomaar van los kan komen. Je beseft dat je nieuwe wegen niet zomaar gebouwd zijn. Deze bouw je door nieuwe ervaringen op te doen door alles wat hierboven is genoemd. En als je zomaar even op je oude vertrouwde snelweg zit is dat ook niet erg, zolang je maar hiervan bewust bent!

Je hebt ontzettend hard gewerkt aan jezelf en het gaat nu zo goed dat jezelf hiervan geniet. Je hebt energie, lacht vaker, stukken minder pijn, vraagt om hulp, je hebt vertrouwen in jezelf en vooral weet je nu dat je

LIEF bent voor jezelf!

Het gaat je goed

Heeft u een suggestie of een klacht?

CIR revalidatie is permanent gericht op kwaliteitsverbetering. Wanneer u een suggestie heeft ter verbetering van ons revalidatieprogramma, of wanneer u een klacht heeft over iets wat tijdens uw revalidatietraject is voorgevallen, willen wij dat graag weten. Wij stellen het op prijs wanneer u onderstaande velden invult. Er zal door onze klachtenfunctionaris telefonisch of via e-mail contact met u worden opgenomen. Bij voorbaat dank.

De klachtenprocedure

Voor een beschrijving van de klachtenprocedure kunt u hier het klachtenreglement downloaden.